Ta strona przedstawia aktualną, drugą wersję, klasyfikacji dróg używanej do inwentaryzacji dróg na mapie https://siecrowerowa.pl. Wcześniejsza wersja klasyfikacji, wraz z dyskusją i uzasadnieniem znajduje się w artykule: Opis klasyfikacji dróg na mapie Sieć Rowerowa
Odcinek drogi (ścieżki, traktu …) oceniamy pod kątem jego przydatności dla ruchu rowerowego. Parametry mają związek z bezpieczeństwem oraz komfortem jazdy:
Rodzaj nawierzchni:
- asfalt, beton
- płyty, kostka (może trochę trząść i stukać)
- bruk, kocie łby (trzęsie i stuka)
- grunt ulepszony (utwardzony lub podsypany)
- grunt naturalny (ziemia, piasek, glina, luźne kamienie …)
- inne (drewno, metal …)
Płyty ażurowe typu Meba ze względu na uciążliwość jazdy zaliczamy do kategorii bruk.
Jakość nawierzchni:
- bardzo dobra (np. gładki asfalt lub beton)
- dobra
- średnia
- zła (np. duże dziury, grzęznący piach, korzenie)
- bardzo zła (bliska nieprzejezdnej, może wymagać prowadzenia roweru)
Układ drogi
- wydzielona dla rowerów (obejmuje też: ciąg pieszo-rowerowy rozdzielony; ścieżki leśne lub polne, jeśli ruch pieszych jest znikomy; drogi dostępne jedynie dla służb lub wymagające samochodu terenowego)
- wspólnie z pieszymi (ciągi pieszo-rowerowe wspólne, chodniki z dopuszczeniem rowerów, również leśne czy polne ścieżki, jeżeli jest na nich znaczny ruch pieszych)
- pas rowerowy (wydzielony na jezdni z samochodami)
- wspólnie z samochodami (czyli droga, ulica; także tzw. kontraruch czyli ulica z dopuszczeniem jazdy rowerem „pod prąd”)
Uwaga do kontrapasów: dzielimy na a) jedynie zaznaczony na początku: taki traktujemy jak kontraruch, b) wydzielony linią na całej długości: i tu nie mamy jeszcze dobrego rozwiązania: można zaznaczyć jako pas rowerowy, ale w kierunku zgodnym z oznakowaniem jechać się będzie razem z samochodami.
Wtedy chyba trzeba by rysować dwie linie – tak, jak to się dzieje, gdy mamy dwa pasy po obu stronach jezdni (nie zawsze jest symetrycznie!).
Natężenie ruchu samochodowego
- brak (drogi z zakazem ruchu samochodów lub dostępne tylko dla służb. Uwaga: wydzielona ścieżka rowerowa wzdłuż ulicy nie wpada w tę kategorię – hałas)
- znikomy (np. boczna droga gdzieś na odludziu, samochód raz na 10 minut)
- mały (typowo: drogi osiedlowe, poboczne szosy daleko od terenów zasiedlonych, przykładowo samochód na minutę)
- średni (kilka samochodów na minutę?)
- duży (kilkanaście samochodów na minutę?)
- bardzo duży (samochody jadą ciągiem)