31 grudnia 2016

Co to jest STR?

Sieć Tras Rowerowych  jest przemyślanym systemem wyselekcjonowanych i połączonych odcinków dróg przyjaznych dla rowerzystów. Sieć jest przeznaczona dla rowerowej rekreacji. Idealnie, drogi powinny być tak dobrane aby  bezpiecznie mogły się po nich poruszać rodziny z dziećmi.

W skład STR wchodzą dedykowane drogi dla rowerów oraz  mało uczęszczane drogi asfaltowe, z płyt lub brukowe połączone drogami gruntowymi.  Drogi o dużym natężeniu ruchu nie wchodzą w skład STR. Sieć jest planowana tak by zapewniała maksymalny poziom bezpieczeństwa w oparciu o obecnie istniejące drogi. W miarę możliwości drogi prowadzone są przez miejsca atrakcyjne widokowo, z dala od hałaśliwych autostrad.

Skrzyżowania dróg w STR nazywają się węzłami, nawiguje się od węzła do węzła. Węzły są numerowane.

Przykład oznakowania holenderskiej Sieci: znajdujesz się przy węźle 81, do węzła 82 prosto, do węzła 35 w prawo, do węzła 84 w lewo

Sieć Tras Rowerowych istnieje w Belgii i Holandii. Powstała w latach 90. Jest oznakowana i utrzymywana przez odpowiednie instytucje, można też łatwo kupić lub znaleźć w internecie  mapy tej sieci zawierające szereg pożytecznych informacji takich jak np. miejsca gdzie można zaparkować samochód, wypożyczyć rower, przenocować, itd

Przykład oznakowania: „zbliżasz się do węzła 22”

Sieć a szlaki

Czym to się różni od szlaków? Wszystkie odcinki w Sieci muszą  tworzyć możliwie regularną siatkę połączeń. Natomiast szlaki mogą być wyznaczane zupełnie niezależnie od siebie: mogą się przecinać, nakładać, nie muszą się łączyć. Sieć i szlaki mogą współistnieć. W Holandii drogi Sieci w wielu miejscach pokrywają się ze szlakami.

Fragment holenderskiej Sieci. Widać także szlaki LF7 i LF9 (źródło: openstreetmap.org)

Fragment polskiej mapy szlaków. Widać nakładające się szlaki (źródło: mapaszlakow.eu)

Zalety

Zaletą Sieci jest mnogość dostępnych dróg oraz prosty system nawigacji polegający na jeżdżeniu między kolejnymi węzłami. W odróżnieniu od szlaków, które często mają swój koniec i trzeba zawracać lub wracać nieoznakowaną drogą, w Sieci zawsze jest alternatywna droga powrotna.

Sieć w polskich realiach

Porównanie gęstości szlaków i sieci rowerowych w Holandii, Niemczech i Polsce

Holendersko-belgijska Sieć jest wyjątkowo gęsta. Polska jest większym i bardziej zróżnicowanym krajobrazowo krajem (góry, jeziora), stąd trudniej byłoby u nas zbudować równie gęstą i regularną sieć jak w krajach Beneluksu. Nawet dysponując odpowiednimi środkami, raczej nie byłoby sensu tworzyć tak gęstej sieci. Wystarczyłoby, żeby Polska sieć była gęsta jedynie w okolicach większych miast lub miejsc atrakcyjnych turystycznie.

Pierwsza w Polsce znakowana Sieć na Podlasiu

A teraz niespodzianka: w Polsce istnieje już pierwsza węzłowa Sieć, znakowana w terenie! Została stworzona we współpracy z partnerami z Belgii. Poświęcimy jej jeszcze osobny artykuł.

Prototypowa wirtualna Sieć w Polsce

W ramach naszego projektu staramy się wytyczyć  Sieci Tras Rowerowych dla wybranych obszarów bazując na istniejącej infrastrukturze dróg rowerowych, oraz mało uczęszczanych dróg publicznych i gruntowych. Nazywamy ją wirtualnymi ponieważ nie mają oznakowania w terenie. Zauważmy, że w dobie powszechności smartfonów, internetu i GPS, testować Sieć da się bez jej oznakowania w terenie.

Wyznaczenie sieci Polsce nie jest łatwe, ze względu na braki infrastruktury drogowej – w wielu miejscach nie posiadamy odpowiedniej siatki dróg i ścieżek nadających się do jazdy rowerem.  Wyznaczamy więc Sieć najlepiej jak się da, korzystając z tego co jest. Zaczynamy od większych miast i ich okolicy. O postępach piszemy na naszym blogu.

Więcej:    Wizja    FAQ    Przejdź do Mapy

Dodaj komentarz