Sieć Tras Rowerowych jest przemyślanym systemem wyselekcjonowanych i połączonych odcinków dróg przyjaznych dla rowerzystów. Sieć jest przeznaczona dla rowerowej rekreacji. Idealnie, drogi powinny być tak dobrane aby bezpiecznie mogły się po nich poruszać rodziny z dziećmi.
W skład STR wchodzą dedykowane drogi dla rowerów oraz mało uczęszczane drogi asfaltowe, z płyt lub brukowe połączone drogami gruntowymi. Drogi o dużym natężeniu ruchu nie wchodzą w skład STR. Sieć jest planowana tak by zapewniała maksymalny poziom bezpieczeństwa w oparciu o obecnie istniejące drogi. W miarę możliwości drogi prowadzone są przez miejsca atrakcyjne widokowo, z dala od hałaśliwych autostrad.
Skrzyżowania dróg w STR nazywają się węzłami, nawiguje się od węzła do węzła. Węzły są numerowane.
Sieć Tras Rowerowych istnieje w Belgii i Holandii. Powstała w latach 90. Jest oznakowana i utrzymywana przez odpowiednie instytucje, można też łatwo kupić lub znaleźć w internecie mapy tej sieci zawierające szereg pożytecznych informacji takich jak np. miejsca gdzie można zaparkować samochód, wypożyczyć rower, przenocować, itd
Sieć a szlaki
Czym to się różni od szlaków? Wszystkie odcinki w Sieci muszą tworzyć możliwie regularną siatkę połączeń. Natomiast szlaki mogą być wyznaczane zupełnie niezależnie od siebie: mogą się przecinać, nakładać, nie muszą się łączyć. Sieć i szlaki mogą współistnieć. W Holandii drogi Sieci w wielu miejscach pokrywają się ze szlakami.
Zalety
Zaletą Sieci jest mnogość dostępnych dróg oraz prosty system nawigacji polegający na jeżdżeniu między kolejnymi węzłami. W odróżnieniu od szlaków, które często mają swój koniec i trzeba zawracać lub wracać nieoznakowaną drogą, w Sieci zawsze jest alternatywna droga powrotna.
Sieć w polskich realiach
Holendersko-belgijska Sieć jest wyjątkowo gęsta. Polska jest większym i bardziej zróżnicowanym krajobrazowo krajem (góry, jeziora), stąd trudniej byłoby u nas zbudować równie gęstą i regularną sieć jak w krajach Beneluksu. Nawet dysponując odpowiednimi środkami, raczej nie byłoby sensu tworzyć tak gęstej sieci. Wystarczyłoby, żeby Polska sieć była gęsta jedynie w okolicach większych miast lub miejsc atrakcyjnych turystycznie.
Pierwsza w Polsce znakowana Sieć na Podlasiu
A teraz niespodzianka: w Polsce istnieje już pierwsza węzłowa Sieć, znakowana w terenie! Została stworzona we współpracy z partnerami z Belgii. Poświęcimy jej jeszcze osobny artykuł.
Prototypowa wirtualna Sieć w Polsce
W ramach naszego projektu staramy się wytyczyć Sieci Tras Rowerowych dla wybranych obszarów bazując na istniejącej infrastrukturze dróg rowerowych, oraz mało uczęszczanych dróg publicznych i gruntowych. Nazywamy ją wirtualnymi ponieważ nie mają oznakowania w terenie. Zauważmy, że w dobie powszechności smartfonów, internetu i GPS, testować Sieć da się bez jej oznakowania w terenie.
Wyznaczenie sieci Polsce nie jest łatwe, ze względu na braki infrastruktury drogowej – w wielu miejscach nie posiadamy odpowiedniej siatki dróg i ścieżek nadających się do jazdy rowerem. Wyznaczamy więc Sieć najlepiej jak się da, korzystając z tego co jest. Zaczynamy od większych miast i ich okolicy. O postępach piszemy na naszym blogu.
Więcej: Wizja FAQ Przejdź do Mapy