Na tej stronie spisujemy aspekty związane z ew. wykorzystaniem bazy OpenStreetMap i podajemy argumenty dlaczego (jak dotąd) nie zdecydowaliśmy się na dołączenie do tego projektu.
Skróty:
OSM – serwis OpenSteetMap.org
SR – serwis SiecRowerowa.pl/map
Oto spis kwestii, które rozważaliśmy zastanawiając się nad ew. wykorzystaniem OSM:
Przeznaczenie i charakter
OSM to uniwersalna mapa. Celem jest wierne odwzorowanie obiektów na powierzchni Ziemi.
Nasz serwis to raczej przewodnik, który ma dać ogląd którędy warto jechać, aby było w miarę bezpiecznie i komfortowo.
Encyklopedyczna dokładność i obiektywność są raczej na dalszych miejscach.
Mamy więc do czynienia z dwoma kwestiami:
- Odwzorowanie i parametry: obiektywne vs subiektywne
- Odwzorowanie i parametry: dokładność
- Przeznaczenie: uniwersalne czy rowerowe
Przeznaczenie dla rowerzystów
Przykład: w OSM istnieją parametry pozwalające oznaczać jakość nawierzchni. Nas jednak interesuje jakość z punktu widzenia rowerzysty. Odczuwanie jakości nawierzchni pieszo lub z samochodu jest zupełnie inne zupełnie inne niż roweru (np kostka fazowana jest dla samochodu zupełnie ok, dla rowerzysty niekoniecznie).
Dokładność odwzorowania
Skoro dokładność nie jest naszym celem, przebieg dróg w naszej bazie nie musi idealnie co do metra pokrywać się z rzeczywistością. Droga może być także zaznaczona schematycznie linią łamaną. Dopóki nie robimy nawigacji która ma prowadzić jak po sznurku, nie ma to znaczenia, ważniejsze są parametry drogi mówiące o jej przydatności.
Subiektywność
Są słuszne wątpliwości jaka jest dokładność oznaczania natężenia ruchu w SR.
Podnoszone są argumenty, że niektóre puste drogi w sezonie wakacyjnym stają się zatłoczone i niebezpieczne. To prawda, jednak jakieś pojęcie o natężeniu ruchu jest niezbędne by ocenić na ile droga bez wydzielonego pasa dla roweru jest bezpieczna dla rowerzysty. Dlatego klasyfikujemy najlepiej jak się da (ale nie perfekcyjnie – patrz subiektywność). Specjalne ostrzeżenia o sezonowości zaś możemy zawrzeć w opisie drogi.
Potrzebne parametry
Nie wszystkie potrzebne nam parametry istnieją w OSM, a istniejące niekoniecznie mają odpowiednią gradację.
W OSM nie znamy parametru pozwalającego oznaczać natężenie ruchu, a istniejący parametr klasyfikujący drogi na główne/drugorzędne (primary/secondary/tertiary itd) nie jest wystarczający do oceny natężenia ruchu.
Rodzaj nawierzchni można w OSM oznaczać, chyba każdy potrzebny rodzaj nawierzchni jest reprezentowany. Gradacja jest nawet zbyt szczegółowa jak na nasze potrzeby.
Jakość nawierzchni – są parametry w OSM ale gradacja nie jest wystarczająca (my oceniamy w skali 5-punktowej). Pozostaje też kwestia specyficznej oceny z punktu widzenia roweru.
Układ drogi – u nas dzielimy na: Wydzielona droga dla rowerów / Pas rowerowy w jezdni / Wspólna z pieszymi / Wspólna z samochodami – być może da się to w OSM odwzorować ale nie wiemy jak.
Uciążliwość środowiskowa – (tego parametru jeszcze nie ma w SR, ale chcemy go gromadzić) czyli np hałas od autostrady lub fabryki obok, smród wysypiska itp. W OSM nie wiadomo jak można by go mapować.
Walory przyrodnicze czy widokowe – kolejny przykład parametru mocno subiektywnego, który moglibyśmy w SR mapować.
Pewną szansą jest to że w OSM da się robić parametry specyficzne dla danych zastosowań (np czytaliśmy o kluczach do oznaczania tras rowerowych MTB).
Możliwe do wykorzystania komponenty
Mówiąc o wykorzystaniu OSM mówimy o bazy danych tego projektu.
Pamiętać należy że w SR baza to tylko pewna część projektu. Sporą częścią SR jest tzw frontend czyli interaktywna aplikacja www pokazująca mapę, pozwalająca wyświetlać dane na różne sposoby, planować trasę itp.
Technikalia
[Do uzupełnienia] Sposób odwzorowania dróg w bazie danych OSM z jakiejś przyczyny nie był wygodny do użycia w naszym projekcie.
Kontrola nad jakością danych
OSM to tzw crowdsourcing, czyli masowa współpraca bardzo wielu osób, bez specjalnej koordynacji. ma to wady i zalety
Zalety: Więcej osób rysujących; Globalne współdzielenie danych
Wady: Problem z egzekwowaniem standardów i jakości
Wobec subiektywności niektórych danych, musielibyśmy zdefiniować jakieś kryteria pozwalające ocenić ich poprawność. Byłyby to kryteria „rowerocentryczne” oraz być może niewystarczająco obiektywne dla standardów OSM (np. wspomniana subiektywna ocena natężenia ruchu).
Licencja
Sprawa licencji na dane raczej nie stanowi problemu.
Zasoby
Kolejnym problemem jest brak czasu. Ew. „przejście na OSM” trzeba by przemyśleć, zaprojektować. Potrzebna byłaby osoba z dobrą znajomością OSM oraz umiejętnością poznania specyfiki Sieci Rowerowej, która by przeanalizowała temat i zaproponowała rozwiązania. Nasz czas jest ograniczony, a mamy wiele innych priorytetowych działań w ramach SR.
***
Temat jest jak najbardziej do dyskusji. Zapraszamy do kontaktu i współpracy. Kontakt