Dlaczego Sieć i czym się różni od szlaków. Kim jesteśmy, po co robimy ten projekt i co jest w nim unikalnego.


Dlaczego Sieć?

Przyzwyczailiśmy się do szlaków, oznaczonych kolorami lub nazwami, prowadzących z punktu A do B, lub pętli. Niestety szlaki te często są ze sobą niepowiązane, a ich jakość bywa bardzo różna. Część z nich prowadzonych jest drogami o dużym natężeniu ruch.

Tymczasem w Belgii i Holandii od dawna funkcjonuje inny, uporządkowany i starannie zaprojektowany system. Sieć Tras Rowerowych.

Skrzyżowania dróg w STR nazywają się węzłami, nawiguje się od węzła do węzła. Węzły są numerowane.

Fragment holenderskiej sieci rowerowej

W skład STR wchodzą dedykowane drogi dla rowerów oraz drogi o małym natężeniu ruchu połączone drogami gruntowymi.  Drogi o dużym natężeniu ruchu nie wchodzą w skład STR. W miarę możliwości drogi prowadzone są przez miejsca atrakcyjne widokowo, z dala od hałaśliwych autostrad. Więcej w artykule Co to jest STR?

 

Cele projektu

Główne cele:

  1. Wypromowanie idei STR
  2. Wyznaczenie prototypowej Sieci
  3. Stworzenie interaktywnej mapy dla rowerzystów

Początkową ideą projektu było stworzenie mapy nawierzchni i walorów turystycznych polskich dróg i ścieżek nadających się na rower. Wkrótce projekt skupił się jednak na koncepcji STR – czyli wyznaczeniu (na razie wirtualnej) propozycji sieci wybranych dróg, w oparciu o istniejącą infrastrukturę. Koncepcji mapy nie zarzuciliśmy do końca – na interaktywnej mapie można łatwo dodawać różne przełączalne warstwy.

Jednym z celów jaki sobie stawiamy jest skatalogowanie odcinków istniejących szlaków, prowadzonych po drogach zbyt niskiej jakości lub po drogach o dużym natężeniu ruchu – w celu pokazania obecnych problemów z wyznaczaniem tras w Polsce.

Zależy nam na promowaniu i akceptacji idei STR przez gminy, osoby odpowiedzialne za sprawy związane z infrastrukturą rowerową, co mogłoby przełożyć się na rozpoczęcie procesu oznakowania dróg i węzłów STR, poprawę przejezdności na drogach gruntowych STR, począwszy od dróg i węzłów, które tego najbardziej wymagają.

Dalsze cele, które mogą być zrealizowane w ramach projektu:

  • integracja środowisk i stworzenie platformy komunikacji dla osób zaangażowanych w rozwój infrastruktury rowerowej w Polsce, w celu wypracowania wspólnych standardów rozwoju sieci tras
  • wykorzystanie serwisu mapowego jako platformy wspierającej wizualizowanie i planowanie rozwoju dróg rowerowych w Polsce

Historia/Kim jesteśmy

Znaleźliśmy się poprzez forum Koduj dla Polski jesienią 2016 roku. Mieszkamy w odległych miejscach Polski – Lublin, Wrocław, Gdańsk. Jesteśmy w różnym wieku, mamy różne zawody. Każdy z nas przystąpił do sprawy z nieco inną wizją, z których stworzyliśmy wspólną. Co nie znaczy, że wizja projektu jest ściśle ustalona – ona dalej ewoluuje. Na pewno będzie też dalej ewoluować w wyniku informacji od użytkowników.

Więcej o nas można znaleźć w notkach dostępnych ze strony głównej.

Unikalne cechy

Po co robić kolejny serwis dla rowerzystów, skoro jest już ich mnóstwo?  Również takich z interaktywnymi mapami.

Unikalne cechy projektu:

  • Koncepcja Sieci Tras Rowerowych. Trasy bez odcinków dróg o dużym natężeniu ruchu. Nawigacja i oznakowanie oparte o numerowane węzły.
  • Łatwe i elastyczne wyznaczanie możliwie bezpiecznej trasy. Za pomocą kilku kliknięć można zaplanować wycieczkę o dolnej długości i kształcie (np. z Środy Śląskiej do Opola) drogami STR.
  • Otwarte rozwiązanie. Istotną cechą naszego projektu jest to że tworzymy go na licencji Open Source. Dane (sieć tras) również są dostępne na otwartych licencjach. Dzięki temu, każdy kto ma umiejętności może wziąć udział w rozwoju projektu, lub też stworzyć własny serwis.

Wizja

Stan prac i bieżące plany można znaleźć we wpisach (blog) na tej stronie.

Ogólne kierunki rozwoju projektu: Rozbudowa Sieci.  Które miasto następne? Szukamy lokalnych prekursorów wyznaczania sieci. Czytelniejsze obrazowanie terenu. Do rozważenia, obok obecnych podkładów mapowych, mapa ukształtowania terenu, schematyczna mapa krajobrazowa lub inne. Nawigacja. Dzięki geolokalizacji, można zrobić prostą nawigację wprost z interaktywnej mapy.  Narzędzia do edycji mapy i udziału użytkowników. Dodawanie, weryfikacja, oceny tras przez użytkowników, dodawanie zdjęć? Inne funkcje. Usprawnienia i rozbudowa serwisu mapowego. Promocja. Promowanie interaktywnej mapy wśród użytkowników, promowanie idei STR.

Zapraszamy entuzjastów, którzy chcą wziąć udział w projekcie. Mile widziane również opinie użytkowników – rowerzystów… Kontakt znajdziecie na stronie głównej na dole.